Tutkimus: Odottavan äidin kahvinjuonti voi lisätä vauvan leukemiariskiä

Riski voi kasvaa suuresti, jos äiti juo yli kaksi kuppia kahvia päivässä.
Raskaana olevat naiset, jotka juovat yli kaksi kuppia kahvia päivässä, altistavat vauvansa suuremmalle riskille sairastua leukemiaan. Expressin mukaan American Journal of Obstetrics and Gynaecology -lehdessä julkaistu uusi tutkimus paljasti, että raskausajan kahvin juomisella on merkittävä yhteys lapsuusiän leukemiaan. Expressin mukaan tutkimus väittää riskin kasvavan jopa 72 prosenttiin paljon kahvia juovien kohdalla verrattuna heihin, jotka juovat sitä vain vähän tai eivät ollenkaan. Tulos on saatu käyttämällä seitsemän ympäri maailmaa tehdyn tutkimuksen löydöksiä. ”Tulokset osoittavat äidin kahvin kulutuksen raskauden aikana olevan merkittävästi kytköksissä lapsuusiän akuuttiin leukemiaan”, raportissa todettiin Expressin mukaan. ”Jos on vankkoja löydöksiä, jotka osoittavat kytköksen kahvin juomisen ja leukemian välillä, on silloin järkevää, että naisille annetaan ohjeistusta, jotta he voivat tehdä tietoisen valinna kahvin juomisen suhteen raskausaikanaan”, brittiläinen parlamentinjäsen Andrew Percy kommentoi Expressin mukaan. Lähde: ExpressLUE MYÖS:
1€ = 10€ arvosta ilmaiskierroksia ilman kierrätystä!
- Talleta 1€
- Saat heti 50 ilmaiskierrosta Tuohi 1000 -peliin (arvo 0,20€ per kierros)!
- Ei kierrätysvaatimusta!
- Haluatko matkustaa vastuullisemmin? 5 helppoa tapaa tehdä lomasta ympäristöystävällisempi
- 10 nerokasta vinkkiä, joilla voit saada paremman hotellihuoneen ilmaiseksi
- Hotellihuone, kiireetön ilta ja yksi tärkeä sääntö – Nämä 10 vinkkiä pelastavat lomaromantiikan
- Unohda ylikansoitetut turistirysät – Tässä ovat kesän 2026 salatut helmet Välimerellä
- Suomen parhaat kesäkaupungit vuonna 2026 – pääsikö kotikaupunkisi listalle?
- Matkailijat löysivät uuden suosikin Euroopasta – hinnat vain murto-osa Välimeren klassikoista
- Italiassa sijaitsee “seksisaari” – pariskunnat matkustavat sinne yhdestä syystä
- 4 kikkaa, joilla voit matkustaa lähes ilmaiseksi – näistä tuskin olet kuullut
- Skiplagging: Nerokas säästökikka vai suora tie lentoyhtiöiden mustalle listalle?
- Kaikki kokeneet lentomatkustajat luottavat tähän omituiseen kikkaan – syy on nerokas